Egy újabb hazai fejlesztésű játékot fogunk górcső alá venni, ami azért nyilván kényesebb kérdés szokott lenni, hiszen az embert könnyen elfogultsággal vádolhatják, ha agyon dicséri a művet. Ettől való félelmében az ember elkövetheti azt a hibát, hogy túlontúl lepontozza a játékot. Így kicsit félve vettem górcső alá a Black Hole Entertainment által fejlesztett Armies of Exigot.
Külföldi és vérprofi kiadó ellenére a srácok arra is figyeltek, hogy a magyarországi rajongók a pénzükért magyarul kapják meg a játékot. Annak doboza is teljesen magyar mindenféle helyesírási hibától mentes, láthatóan nem fordítás, hanem magyar tervező műve, így ott minden fontos információk megkapunk a gépkövetelménnyel kapcsolatban. A Panzers után mindent elkövettem, hogy valamilyen kis hibát találjak a csomagoláson és a gépkönyvön, de nem tudtam találni. Minden pont, vesző, mondatvégi írásjel ott van, ahol annak kell lennie. A könyv gyönyörű lett, maguk a betűformák is megpróbálják azt szolgálni, hogy az ember ebbe a fantasy világba bele tudja magát képzelni. Megismertet az alapszituációval, a problémával, amit a játékosnak három kampányom keresztül kell megoldania, bármelyik fél is legyen neki szimpatikus.
Erről a stratégiai játékról egy pár szót szólnék természetesen kedvcsinálóként. Már maga a kezdés is lehengerlő, én eddig csak a Blizzardtól láttam ilyen minőségű kezdő és átvezető videókat. A minőség nem véletlen, hiszen a filmiparban is jelentős művekkel bíró Digic Pictures csapata nemhogy olyan minőségűt készített, de sokak szerint és én szerintem is túlszárnyalta azt. Maga a téma már erősen hajaz műfaj koronázatlan királyára a Warcraft 3-ra, de ez egyáltalán nem válik hátrányára, hiszen abból is annak előnyős részeit vették át, megfejelve pár újítással. A legfontosabb ezek közül, hogy a csatákat két szinten vívhatjuk a felszínen, és a földalatt. Ez remek taktikázásra ad lehetőséget. Elsőre kicsit rémisztőnek tűnt a dolog, hogy egyszerre két részre kell figyelni, de a remekbeszabott kezelőfelületnek hála, az első percektől fogva könnyen ment az irányítás. Összesen három fajt irányíthatunk a Birodalom, a Bestiák és a Bukottak faját, amiben természetesen a fantasy világra jellemző összes fajt megtalálhatjuk. A grafikáról és zenéről nem kívánok hosszasan írni, elég legyen annyi, hogy csak elismeréssel szólhatok róla. Nagyon szép a megvalósítás, a zene, pedig hihetetlenül illik az egész játék miliőjéhez.
A telepítés után egy gyönyörű hátterű főmenüben találtam magam, ahol a megfelelő beállításokat elvégezve nekiállhatunk a Birodalom első küldetésének. Ajánlom mindenkinek, hogy a telepítés után az első dolga legyen a legújabb 1.4-es javítás feltelepítése, mivel én úgy jártam, hogy a harmadik küldetéstől újra kellett kezdenem, mivel ott van egy olyan bug, ami miatt a küldetés bármilyen erőfeszítés ellenére sem tudtam teljesíteni. Minden kezdő stratégának ajánlom a legkönnyebb szintet, azonban aki egy kis kihívást szeretne, mindenképpen a középső szinttel kezdjen, hiszen ha az erősnek is bizonyulna neki, azt közben meg tudja változtatni.
Az Exigo nyelvezete fantasztikusra sikeredett, letagadhatatlan, hogy A Gyűrűk Urára hajaz. Ez nem csak a játék gyönyörű nyelvezetére igaz, hanem a történetére is, azonban ez hatalmasat nyom annak élvezeti szintén. Megpróbáltam kukacos lenni, de sehol nem találtam benne egyetlen elírást, és egyetlen hibát sem. Sehol nem találkoztam magyartalan mondattal, vagy befejezetlen, nem oda való szóval vagy mondatrésszel. Minden magyar a kezelőfelületen, így elmondható, hogy nagyon könnyen játszható és megtanulható a kezelés. A vesszők a helyükön vannak, az írásjelek megfelelőek, ráadásul gyönyörű kifejezéseket használ a játék. Ügyeltek a hosszú és a rövid ékezetekre is, ezzel sem volt semmilyen probléma.
Mivel tökéletes játék és honosítás sincsen, ez sem az, egyetlen hibája a szinkron teljes hiánya. Ha csak feleannyira tehetséges embereket sikerült volna rávenni a szinkronizálásra, mint mondjuk a Panzersre, akkor elmondhatnánk, hogy tökéletes és egyelőre felülmúlhatatlan lenne a magyarítás, de így nem. Sajnos nem tudom neki megadni a maximális pontot, mert ez igencsak hiányzik a programból. Talán egyszer a Játékszinkron Stúdió felkarolja ezt a projektet is, és akkor talán megszülethetne az első szinte tökéletes magyar nyelvű játékprogram.
Ezúton szeretnénk megköszönni a Electronic Arts Magyarországnak a lehetőséget az ingyenes tesztelésre!